Select Page

Luik, December 31, 2023 – De digitalisering trekt als een sneltrein door het zorglandschap. Ook de Brusselse Europa Ziekenhuizen experimenteren volop met digitale apps voor tele- gezondheidszorg. Innovation Manager Gatien Hocepied, Bram Mombers-Schepers (Hoofd uitvoering van het Kankerplan) en Brice Van Eeckhout, co-CEO van het IT-bedrijf Comunicare Solutions geven tekst en uitleg.

 

 

Twee jaar geleden installeerden de Europa Ziekenhuizen IBIS, een digitaal patiëntenportaal dat heel wat bijkomende mogelijkheden rond e-health biedt, zegt Brice. “Een eerste use case voor het gebruik van Comunicare was het ondersteunen van patiënten met hartfalen. Via de Comunicare-app kregen ze informatie op maat over hun ziekte en behandeling en konden ze vragen over hun vitale functies invullen. Zo kan het zorgpersoneel, op afstand, het verloop van de aandoening opvolgen. Ook voor de patiënt is dat nuttig. Hij wordt ook thuis ondersteund bij zijn ziekte, de voortekenen van decompensatie worden sneller opgespoord en hij houdt zelf de vinger aan de pols.”

“Het wordt ook gemakkelijker om patiënten die meer aandacht nodig hebben, er meteen uit te pikken”, vult

Gatien aan. “Vroeger moesten we met elke patiënt apart communiceren, wat omslachtig en tijdrovend was. Met dit systeem loopt dat veel vlotter.”

Omdat de use case zo succesvol was, wordt deze nu uitgebreid naar een volgende groep patiënten: mensen met prostaatkanker, Gatien: “Het doel is om enerzijds hen informatie te geven over het verloop van hun ziekte en behandeling, maar ook om snel en gemakkelijk symptomen te detecteren, zoals temperatuur, misselijkheid, diarree en braken. Zo kunnen we beter rekening houden de toestand van de patiënt en therapeutische beslissingen beter onderbouwen.”

De app heeft zelf trouwens ook therapeutisch nut, onderstreept Bram. “Uit alle onderzoeken blijkt dat patiënten minder bijwerkingen hebben als ze een vorm van controle over hun ziekte hebben, we noemen dat “patient empowerment”. Deze app maakt dit waar. Bovendien kunnen we ook efficiënter met de patiënt te communiceren. Hij geeft zelf zaken aan als gewichtsverlies of huiduitslag en er is enkel contact als dat echt nodig is. U weet dat we in de zorg handen te kort komen. Dit is een handig hulpmiddel om daar mee om te gaan.”

Dat het net patiënten met prostaatkanker zijn, voor wie dit systeem wordt uitgerold, hoeft niet te verbazen, zegt Bram. Zij zitten (meestal) nog in een leeftijdscategorie die met digitale apps omgaat en hoeven dus geen leercurve te overbruggen. “Bovendien kunnen ze in de app ook rustig informatie over hun ziekte nalezen. Dat is geen overbodige luxe. Mensen die een kankerdiagnose krijgen, onthouden vaak maar 1/3e van de informatie die ze krijgen. Puur door de paniekreactie.”

In een later stadium zullen ook patiënten met andere kankers en chronische aandoeningen toegang krijgen tot de app, vertelt Brice.”Een van de uitdagingen was om alle data te capteren en integreren in het ziekenhuisinformatiesysteem. Het IBIS-portaal speelde daar een belangrijke rol in. Daarmee kunnen we het systeem één keer implementeren en inzetten voor patienten met meerders aandoeningen en ook gemakkelijker naasten en mantelzorgers betrekken”