Select Page

Luik, Oktober 4 2023 – Een onderzoek benadrukte de technische haalbaarheid van telegeneeskunde voor postoperatieve follow-up bij orthopedische chirurgie, met een hoge patiënttevredenheid wat betreft patiënt/arts-interactie, impact op het dagelijks leven en bruikbaarheid.

 

 

Telegeneeskunde heeft de laatste tijd een belangrijke ontwikkeling doorgemaakt, met name tijdens de pandemie van 2020, toen talrijke teleconsulten werden opgezet om de continuïteit van de zorg te waarborgen. Studies suggereren dat telegeneeskunde veelbelovend is voor medische en chirurgische follow-up op afstand, met een efficiëntie die gelijk is aan die van face-to-facezorg, zelfs in de context van postoperatieve follow-up.

Doelstellingen en methode 

Het doel van deze studie was om de tevredenheid van patiënten te evalueren over een postoperatieve follow-up waarbij een teleconsultatie gecombineerd werd met een face-to-face consultatie op de afdeling orthopedische chirurgie van het CHU St-Pierre in Brussel, waarbij het teleconsult de eerste postoperatieve consultatie verving. De kwalitatieve, prospectieve, observationele studie werd uitgevoerd over een periode van 2 maanden.

Volgens de belangrijkste inclusiecriteria van het protocol moesten patiënten meerderjarig zijn, een smartphone kunnen gebruiken en deelnemen aan een van de volgende 4 trajecten: verwijdering van osteosynthesemateriaal, geopereerde fractuur van het bovenste of onderste lidmaat, knieartroscopie en voorvoetchirurgie, in de pre- of postoperatieve fase. Na inschrijving worden patiënten uitgenodigd om de Comunicare-applicatie te downloaden, die toegang biedt tot informatiemodules, teken- en symptoommonitoring, klinische vragenlijsten afgestemd op hun pathologie en een teleconsultatiemodule. Aan het einde van het teleconsult worden patiënten uitgenodigd om een tevredenheidsvragenlijst in te vullen.

Resultaten 

Van de 53 patiënten die in deze periode in de doelzorgtrajecten werden behandeld, kwamen er 34 in aanmerking voor deelname aan het onderzoek, waarvan er 30 ermee instemden. Uiteindelijk maakten 27 patiënten gebruik van teleconsulten, waarvan 22 via de Comunicare-applicatie (5 teleconsulten konden niet via Comunicare worden uitgevoerd omdat het netwerk van het ziekenhuis werd afgesloten na een computeraanval). Wat betreft het gebruik van de informatie- en follow-upmodules, waren 15 van de patiënten van mening dat Comunicare de toegang tot zorg verbeterde, gezien de groepering en de hoeveelheid informatie die door de toepassing werd verstrekt, en 6 gaven aan dat de verstrekte informatie hen had aangemoedigd om meer te leren over hun pathologie.
Over het algemeen zei 92,6% tot 100% van de patiënten tevreden of zeer tevreden te zijn over de houding van de chirurg, de ontvangen informatie en het teleconsult. Wat betreft de voorkeur tussen een teleconsult en een persoonlijk consult, was 81,5% van de antwoorden positief of zeer positief, terwijl de bedenkingen die werden geuit (11 patiënten, of 50%) betrekking hadden op het ontbreken van een lichamelijk onderzoek.

Conclusies 

Het onderzoek benadrukte de technische haalbaarheid van teleconsulten, met een hoge mate van tevredenheid onder patiënten wat betreft de interactie tussen patiënt en arts, de impact op het dagelijks leven en de bruikbaarheid. De belangrijkste bron van patiënttevredenheid is tijdsbesparing. Het belangrijkste ervaren nadeel is de afwezigheid van een lichamelijk onderzoek. De informatie- en teken/symptoombewakingsfuncties werden weinig aangemoedigd en daarom weinig gebruikt, maar werden door patiënten als positief ervaren. Tot slot, aangezien deze studie zich richtte op patiënttevredenheid, werd er niet ingegaan op de problemen in verband met de interne organisatie binnen het ziekenhuis voor de implementatie en veralgemening van een dergelijke praktijk.